تخریب قبرستان بقیع توسط وهابیون

بقيع، قبرستاني است مورد احترام همه‌‌ فرقه‌هاي اسلامي و اكنون در چند قدمي حرم پيامبر (ص) قرار دارد؛ رسول خدا برخي از شهداي احد و نيز فرزندش ابراهيم را در آنجا دفن ‌كرد و به اين ترتيب بر قداست آن افزود.
بعدها عثمان بن‌عفان در قبرستان يهودي‌هاي مدينه به اسم حس كوكب دفن ‌شد، اما معاويه بقيع را به ‌قدري گسترده‌ ساخت كه قبر عثمان در بقيع قرار‌ گيرد.
بقيع هم‌اينك مدفن چهار امام شيعه، امام حسن مجتبي (ع)، امام سجاد (ع)، امام باقر(ع) و امام صادق (ع) است؛ همچنين قبر بيشتر زنان پيامبر (ص) و نيز عباس عموي پيامبر(ص) و فاطمه بنت اسد، مادر امام علي (ع) و برخي ديگر از بزرگان در اين مكان شريف قرار دارد.

* نگاهي به پيشينه تاريخي فرقه وهابيت
پيشواي نهضت وهابيت محمد بن‌عبدالوهاب نجدي نام‌ دارد و بايد گفت نام وهابيت را مخالفان به آنها داده‌اند، در حالي‌ كه پيروان اين فرقه، خود را الموحدون و مذهب خود را محمديه ناميده‌اند، اين گروه خود را فرقه‌اي سني و پيرو مذهب احمد بن‌حنبل مي‌دانند.
برخي عقايد اين فرقه:
- هر چيزي كه بجز خداي تعالي مورد عبادت قرارگيرد، خطاست و هركس اين چيزها را عبادت‌كند، سزاوار مرگ است.
- جماعت زيادي از مسلمانان موحد نيستند، زيرا مي‌كوشند تا عنايت خدا را با زيارت قبور اوليا به‌دست آورند، بنابراين مشركند.
- ذكر نام پيامبر، ولي، يا فرشته‌اي در نماز شرك است.
- اگر غير از خدا از كسي شفاعت جويند، كفر است.
- هر كسي براي رواشدن حاجات خود از غير خدا ياري بخواهد، كافر است.
- علمي كه مبتني بر قرآن مجيد، سنت پيامبر و استنباط‌ هاي ضروري عقل نباشد، كفر است.
- انكار قدر (قدرت‌ داشتن انسان بر انجام كارها) در همه افعال به ‌معني الحاد و بدعت است.
- تفسير قرآن بر پايه تاويل، كفر است.
وهابيون همچنين ساختن گنبد و ضريح و بقعه بر روي قبور را حرام و تخريب آن را واجب ‌مي‌دانند كه در اين مساله پيرو پيشواي خود، ابن تيميه و شاگرد او ابن‌جوزيه هستند؛ از اين ‌رو آنان طي چند قرن اخير، تا آنجايي كه ‌توانسته‌اند زيارتگاه‌ها را ويران‌ كردند و حتي قبور ائمه بقيع و قبر امام حسين (ع) را نيز استثنا‌ نكرده‌اند.
آنان ساختن آرامگاه بر روي قبور را نوعي شرك و كفر مي‌پندارند، هر چند كه وهابيون براي اثبات اين باور خود راهي جز استفاده از تهديد و خشونت ندارند، اما بايد دانست آنها همواره براي تخريب مرقد ائمه اطهار از عراق و شام تا جنوب درياي سرخ و غرب و شرق جهان اسلام تلاش‌ كرده‌اند.
كينه وهابيت براي تمامي مسلمانان بويژه شيعيان نامي آشناست؛ چرا كه وهابيون سعودي همواره براي انهدام و تخريب قبور ائمه و اهل‌ بيت پيامبر (ص) تلاش‌ كرده‌اند و در اين ميان آثار ديني بي‌شمار شهرهاي مكه و مدينه، اماكن زيارتي اين شهرها بيش از ديگر اماكن در معرض اعمال نابخردانه سردمداران وهابي قرار‌ گرفته‌ است و آنان در واقع با تخريب بقيع، احساسات مسلمانان را جريحه‌دار و براي جداكردن مسلمانان از ميراث درخشان اسلامي خود تلاش‌ كرده‌اند.
مي‌توان گفت تخريب بقيع و قبور مطهر ذريه رسول خدا (ص)، اهل‌ بيت پيامبر(ص) و بهترين صحابه و خاندان ايشان از جنايت‌هاي نابخشودني سعودي‌هاي وهابي در طول تاريخ است كه تاكنون دوبار قلب شيعيان و عاشقان ائمه اطهار را جريحه‌دار و احساسات آنان را برانگيخته ‌است.

* نخستين تخريب قبور ائمه بقيع
نخستين تخريب قبور مطهر ائمه بقيع به دست وهابيون سعودي در سال ۱۲۲۰ هجري يعني زمان سقوط دولت اول سعودي‌‌ها توسط حكومت عثماني روي‌ داد، پس از اين واقعه تاريخي - اسلامي با سرمايه‌گذاري مسلمانان شيعه و به ‌كاربردن امكانات ويژه‌اي، مرقدهاي تخريب ‌شده به زيباترين شكل بازسازي ‌شد و با ساخت گنبد و مسجد، بقيع به يكي از زيباترين مرقدهاي زيارتي و در واقع مكان زيارتي ـ سياحتي مسلمانان تبديل ‌شد.
يكي از گردشگران انگليسي پس از بازسازي بقيع، ضمن توصيف اماكن زيارتي مدينه منوره در اين‌باره مي‌گويد: مدينه در سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۸ و قبل از انهدام مجدد توسط وهابيون سعودي، شبيه استانبول و شهرهاي بسيار زيباي سياحتي جهان بازسازي ‌شده‌ بود.

* دومين تخريب بقيع
دومين و در واقع دردناكترين حادثه تاريخي - اسلامي معاصر به هشتم شوال سال ۱۳۴۴ و پس از روي‌كار آمدن سومين حكومت وهابي عربستان مربوط‌ مي‌شود؛ سالي كه وهابيون به فتواي سران خود مبني بر اهانت و تحقير مقدسات شيعه، مرقدهاي مطهر ائمه و اهل‌ بيت ‌پيامبر (ص) را مورد دومين هجوم وحشيانه خود قرار دادند و بقيع را به مقبره‌‌اي ويران ‌شده و در واقع مهجور و ناشناخته تبديل‌ كردند.
بر اساس منابع و شواهد تاريخي، وهابيون سعودي تنها به تخريب قبور بقيع اكتفا ‌نكردند، بلكه بارها به تخريب مرقد بيامبر (ص) نيز اقدام ‌كردند كه با واكنش گسترده مسلمان جهان مواجه ‌شده و از اين توطئه ضد اسلامي دست‌ برداشتند.
در اين ماجرا تنها حرم پيامبر اكرم (ص) محفوظ ماند و وهابيون در ادامه هتاكي‎هاي خود تصميم داشتند قبر مطهر رسول خدا (ص) را نيز تخريب كنند اما از بازتاب اين كار در جهان اسلام و برانگيخته شدن احساسات مسلمانان بر ضد خويش ترسيدند و به طور موقت از اين عمل منصرف شدند. غارت اموال و طلا و جواهرات خزانه عظيم حرم رسول خدا و ائمه بقيع (عليهم‎السلام) يكي ديگر از اعمال شنيع اين گروهك بوده است.
بعضي از نويسندگان وهابي اين مصونيت را اينگونه توجيه مي‎كنند: كه ما اين گنبد را به عنوان يكي از گنبدهاي مسجد مي‎شناسيم نه به عنوان گنبد و بارگاه حرم پيامبر والا ...
يكي از جهانگردان غربي به نام ميستركه به فاصله كوتاهي از ويراني اين حرم بقيع را ديده، ويراني و خرابي آنجا را اينگونه ترسيم مي‎كند: چون وارد بقيع شدم، آنجا را همانند شهري ديدم كه زلزله شديدي در آن به وقوع پيوسته و به ويرانه‎اي تبديل شده است، زيرا در جاي جاي بقيع به جز قطعات سنگ و كلوخ به هم ريخته و تيرهاي چوب كهنه چيز ديگري نمي‎توان ديد. ولي اين ويراني‎ها و خرابي‎ها در اثر وقوع زلزله و يا حادثه طبيعي بلكه با عزم و اراده انسان‎ها به وجود آمده بود و همه آن گنبد و بارگاه هاي زيبا و سفيدرنگ كه نشانگر قبور فرزندان و ياران پيامبر اسلام بود، با خاك يكسان شده است.

* قبرستان بقيع قبل از تخريب
قبرستان بقيع قبل از تخريب شامل مقبره چهار تن از ائمه اطهار و قبر گمشده بانوي دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) است، هر چند كه در روايت آمده ‌است كه اميرالمومنين حضرت علي (ع) پس از شهادت دخت پيامبر (ص) پيكر پاك و مطهر ايشان را براي دفن به اماكن متعددي همچون بقيع، مسجد ‌پيامبر (ص) و خانه خود حمل‌ كردند.
البته روايت است كه قبر بانوي دو عالم مخفي مانده‌ است و مخفي‌ماندن قبر آن بزرگوار تا روز قيامت، بيانگر سند مظلوميت ايشان در طول تاريخ است.

* فضيلت بقيع
در فضيلت بقيع احاديث و روايات متعددي از پيامبر اكرم (ص) نقل شده است از جمله اين كه در حديثي فرمودند: از بقيع هفتاد هزار نفر كه صورتشان مانند ماه شب چهارده است محشور خواهند شد و بدون حساب وارد بهشت مي‎شوند.
و در حديث ديگر آمده است كه رسول خدا (ص) در بقيع حضور يافتند و اهل قبور را بدين گونه خطاب مي‎كردند: درود بر شما، خداوند ما و شما را بيامرزد شما پيشاهنگان ما بوديد و ما هم در پي شما خواهيم آمد.
حرم ائمه بقيع در كتب تاريخ به عنوان مشهد و حرم اهل بيت (عليهم‎السلام) معروف شده است و در اين حرم مطهر قبر چهار تن از ائمه هدي؛ امام مجتبي، امام سجاد، امام باقر و امام صادق (عليهم‎السلام) در كنار هم و به فاصله دو تا سه متري اين قبرها، قبر عباس عموي گرامي رسول خدا (ص) قرار گرفته و در كنار آن نيز قبر ديگري است كه متعلق به فاطمه بنت اسد است. قبل از ويراني ساختمان اين حرم مطهر همه قبور ششگانه در زير گنبد و داراي ضريح زيبايي بودند. همچنين مدفن تعدادي از همسران، فرزندان، اقوام و عشيره پيامبر اكرم و جمع كثيري از صحابه و ياران آن حضرت و تعداد بي شماري از شهدا و علما در اين قبرستان قرار دارند.

* تلاش براي مرمت قبور بقيع
بسياري از علما، فقها، شيعيان و حتي رهبران سياسي، همواره براي مرمت و بازسازي بقيع تلاش‌ كرده‌اند كه در اين ميان آيت الله حسن شيرازي (ره) بيش از ساير علما در اين راه گام‌ برداشته‌ است و ديدارها و گفت‌و‌گوهاي متعددي با مقامات عربستاني و ارايه سندها و مدارك مبني بر ساخت و بازسازي قبور ائمه بقيع از جمله اقدامات اين عالم بزرگ شيعي بوده‌ است، اما همواره موانع هدايت‌ شده از سوي وهابيون سعودي اين تلاش را عملي نكرده ‌است.
آيت الله شيرازي در كتاب خود با نام تلاش براي بازسازي بقيع آورده‌است: در زيارت‌هاي متعدد خود از قبرستان بقيع و به‌ جا ‌‌آوردن مناسك حج در عربستان، ضمن ديدار با مقامات و علماي سعودي و فشار بر آنان براي ساخت قبور بقيع، تنها با وعده‌هاي آنان مواجه ‌شده‌ و برخي گروه‌هاي عراقي با دادن پاداش و رشوه از عملي ‌كردن اين وعده‌ها جلوگيري ‌كردند. 


نظرات شما عزیزان:

علی
ساعت9:53---27 مرداد 1392
وهابی ها همانهایی هستند که چشم دلشان کور و زبانشان به اندازه ای است که منطقشان و عقلشان را از بین برده است
مرگ بر وهابیت
به امید روزی که شر همه ی این وهابی ها از کل جهان کنده شود


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 26 مرداد 1392برچسب:تخریب قبرستان بقیع توسط وهابیون,تخریب قبرستان بقیع,قبرستان بقیع, | 17:56 | نویسنده : شهید گمنام |